Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk læreplan

Børnesyn

”Børn lærer i sociale relationer, og de er afhængige af nærværende og kompetente professionelle i vores daginstitutioner.

Vi har fokus på at understøtte børnenes deltagelse i sociale relationer, bl.a. ved at børnene ikke må afvise nogen der spørger, om de må være med i legen. Vores struktur betyder, at børnene hører til det fællesskab, som er deres primære gruppe, samtidig med, at vi ofte deler børnene op i mindre grupper ved behov.

Vi er opmærksomme på de voksnes fysiske placering i rummene, så vi er der, hvor børnene er, og dermed kan skabe læringsrum hele dagen. På den måde kan vi støtte op om børnenes leg og forskellige aktiviteter, ved at gå foran, ved siden af og bagved (de tre læringsrum), alt efter behov.

Dannelse

Her i Roden er vi med til at fremme børnenes dannelse, ved at arbejde med ”Fri for Mobberi”, hvor det handler om, at børn lærer at udvise tolerance, mod, respekt og omsorg overfor hinanden. Desuden støtter vi børns deltagelse i forskellige fællesskaber, således at de bliver socialt kompetente, hvilket bl.a. indebæ-rer at kunne vise hensyn, at kunne vente på tur, og at kunne udvise omsorg og empati.

Deltagelse i sociale fællesskaber er en forudsætning for børns trivsel, udvikling og læring. I Roden arbejder vi derfor med at gøre børnefællesskabet rummeligt, således at børn i udsatte positioner bliver inkluderet i gruppen.

Børneperspektiv

Vi har fokus på børneperspektivet; det vil sige, at det er vigtigt for os at lytte til og anerkende børnenes initiativer og meninger om deres eget liv og dagligdag.

Bevægelse

Vi arbejder med at understøtte børnenes muligheder for bevægelse på forskellige måder, herunder de 18 grundbevægelser. Vi løber, cykler, ”tumler” i kælderen, bruger vores store legeplads og nærområdet.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.